الأربعاء، 17 ديسمبر 2008

انا .. واعــــــــــوذ بــــــالله من كلــــــــــــمة انا


انا .. والنجوم وهواك .

موضوعنا النهارده عن جملة جميلة ومقولة رنانة وناس كتير اوي بتقدسها زي ميكون مثلا نزلت من السما او احتمال تطلع تعويذه لتحضير الجان . من ايام الهكسوس
وهي " انا واعوذ بالله من كلمة انا "

انا بصراحة اتخنقت اوي جدا كيك وكرهت الكيك والحلبسة . مهو مش معقول العالم كله يتقدم واحنا نفضل ماسكين في حاجات انا متاكد ان ابو جهل مكانش بيعملها

دخلت مناقشة مع واحد حول موضوع خاص بالموبايلات . يعني ممكن تقولوا كده حوار فني هندسي تكنولوجي . ساب الموضوع كله ومسك في كلمة " انا " اللي عمال اقولها

تقولشي مثلا ظهر قدامه عفريت عمره 5000 سنه او اتضح بالادلة القاطعة الساطعة اني قتلت ابوه !!! ساب الموضووع كله وقالي " انا واعوذ بالله من كلمة انا " مش مغرور زيك وهقعد اقولك انا ووانا

قولتله ليه بس قالي عشان حرام تقول كلمة انا دي كتير عشان دي غرور .!!!

ايه ده ؟؟ انا اينعم كان عندي برد وكحة اليومين اللي فاتو . بس مش معني كده اني رجعت عصر الجاهلية وانا نايم . او اني نمت حقبة زمنية تضاهي الخمسميت سنه يعني
قولتله ليه يا حموكشة ؟ قالي عشان الشيطان قالها في القران " انا خير منه " .. قولتله عشان كده ؟

طيب ايه رايك بقي يا ابن المعووجة اني هغير اسمي وهخليه انا انا انا . او اقلب بنت واسمي نفسي " آنا " عشان بس اغيظه
وطبعا اكيد فيه ناس منكم بتقرا دلوقتي وبرده سمعت من ببهاتها او جداهاتها ان كلمة انا كتير غلط . ده يمكن وانت بتقولها كتير لسانك يقع مثلا . لانها حرام قولا وفعلا . وملعونة في الاسلام والمسيحية والانجيل والزبور .. والبهائية كمان والحيزبونية .

مش كده وبس . ده مياده الحناوي عاملة اغنيه اسمها " انا بعشقك " وقالت فيها ييجي تلتميت انا . يا نهار ابيض . علي كده الست دي مطلوبة من المخابرات العامة وامن الدولة والجهات المعنية بالتكفير والهجرة . و خرجت من الملة الانسانية وواجب علي الاعلام المستنير بتاعنا انه يطلع بيان باباحه دماءها والرجم واجب عليها حتما ولا بد .

مهو احنا كده . شعب فالح ومتمسك اوي بالايه الكريمة . " وإذا قيل لهم اتبعوا ما أنزل الله قالوا بل نتبع ما ألفينا عليه آباءنا أولو كان آباؤهم لا يعقلون شيئا ولا يهتدون " صدق الله العظيم .. اهو انا متاكد دلوقتي ان الايه دي فعلا نزلت فينا والقران ده فعلا كله معجزات ومهما الزمان مشي واتحرك والعقول اتغيرت فسيبقي الشعب المصري هو الشعب الوحيد الذي يحتفظ بسر التخلف لنفسه .. والحمد لله انا متاكد ان السر ده مش هيتسرب لمئات والوف السنين

طيب يعني الرسول عليه الصلاه والسلام قال " انا النبي لا كذب .. انا ابن عبد المطلب " هل ده غرور ؟؟؟
الله عز وجل قال في القران " اللا الذين تابو واصلحوا وبينوا فاؤلئك اتوب عليهم وانا التواب الرحيم " هل هذا غرور . تعالي الله عز وجل .

فعلا يا جماعة اصبح المقولات المصرية والامئلة الافعوانية منتشرة بطريقة غريبة . تقولشي ملاريا وما صدقت تطلع !!! طب ليه منمشيش علي النهج السليم ؟ ونتعلم الصح من الغلط .

هو احنا ناقصين يعني ؟
الحمد لله الشعب المصري تغلب علي حاجتين طول فتره حياته .. الزمن . والمسخرة
الزمن تغلب عليه انه طلعه من احداثياته اصلا ومن دايره وجوده . لان الانسان المصري بقي همه علي بطنه وبس ويتجوز وبس ويروح بيته في اليوم المقرف في المواصلات الزفت وبس . بلا زمن بلا نيله . ده احنا حتي مش بنلبس ساعات . ولو اتكلمت يقولك " هو احنا هناخد زمانها وزمن غيرنا . لا مؤمن .. عليا الطلاق مؤمن

مش كده وبس . دا احنا حتي بنربي ولادنا علي كسر حاجز الزمن وبنعودهم علي ان الزمن ده اخر حاجة نفكر فيها . ولادنا ماشاء الله متعلمين جامد اوي . الواد عايد 4 ابتدائي خمس مرات . متعلم فعلا ً

والمسخرة . الشعب مش عايز توصيه . استخدم المثل اللي بيقول داويها بالتي هي الداء . فلازم كلنا نمشي مع الموجة عشان نتغلب عليها . لذلك لم تعد المسخرة ولا التقاليد الغربية تمثل لينا اي مشكلة . لان المسخرة اصبحت جزء مننا . حياتنا لبسنا اعلامنا كمبيوترنا .. حتي التلاجة كريازي فخري واعتزازي

الحقيقة هي ان الابعاد التلاته اللي العلم قال عليها . احنا مش بنخضع لحاجة منهم . واصبح الشعب هايم في فضاءه الخاص . ودماغه الخاصة . معلش بوجع دماغكو . اصلي جعان والاكل علي النار . وانا معاكو لحد ما يخلص

اصبح العقل المصري . لا يخضع لقانون الجاذبية ولا قانون الفكر الدولي . والمعجم بتاعنا مش المعجم الوسيط . ولكن المعجم البسيط . اللي من فئة اديني في الهايف وانا احبك يا ننس وبرده اقول . هو ده اللي انا عارفه واللي ابويا رباني عليه

نفسي بجد يا جماعة نتغير . وميبقاش افعالنا ناتجة من عصر تخلف .. ماضي عقيم .
عايزين فكرنا يكون متجدد ومستقيم

ايه المانع ان يطلع جدك كان غلط . والافعال اللي كان بيعملها غلط ؟ هو اينعم احتمال تتحرم من الميراث واهلك يطردوك بره البيت ويسحبوا منك المحمول ومتتغداش النهارده لحمة وفراخ . بس علي الاقل هتكون حطيت اول حجر من حجر الاساس . في تكوين شخصية جديده في عالم يخلو من الجهل . يخلو من الغبار الفكري .. يخلو من القولقاس ... اصلي بكرهه اوي

وشكرا ونتقابل عند مقوله جديده . لان باين ان الاكل شاط

كان معكم : انا كعبوووول


هناك تعليقان (2):

adel يقول...

انا انا انا انا انا انا انا انا انا انا انا انا انا انا انا انا انا انا انا انا انا انا انا انا انا انا انا

يا عم كبر و اتكلم زي ما انت عايز و سيبك من البشر الضايعين دول

الناس فعلا بقوا مجانين

عادل
http://elbald-dy.blogspot.com/

ABOALI يقول...

تعب الانا
فى حياتنا النوميه اقصدى اليوميه
وفى قاموس الملوخيه اقصدى القوميه
الانا مثال صارخ للعبثية التى نترك كل ما نتكلم فيه
ونختلف حول طبيعة اللفظ دون النظر لحسن نية المتكلم اولا لا
ومن زمان الكلام ده موجود وخد عندك
هو كلب اصحاب الكهف اسمه ايه كان ذكر او انثى
هى النمل اللى كلمت سيدنا سليمان لسه عايشة
احنا عاوزين ندور على كنز قارون
اصله مدفون فى سواقى الفيوم
وهكذا
حالة اللاواعى وعدم استخدام العقول
فى التفكير المتزن هى من تضع كل هذه السفطائيات
ولا عجب
ان كان هذا هو الحال
فمن ايام ضرب صحفى بوش بالجزمة
فكان السؤال
هو لونها ايه ومقاسها
وهل كانت على مقاسه ولا لا

بوست محترم
يطلق صيحة
ياااااااااا ريت نسمعها
تحياتى