الاثنين، 11 نوفمبر 2019

البلاك فرايداي . شهادة للتاريخ . عل المجانين تتعظ

صباح الخير يا مجانين 
انا عارف اني بقالي قرن من الزمان مدخلتش المدونه , معرفش ليه وانا برتشف كبايه اليانسون فكرت ادخلت افضفض بكلمتين 
وبمناسبة اليوم 11 نوفمبر البلاك فرايداي والمحلات بتاكل عيش , فقولت اخش اقول شهادتي المجروحه للتاريخ 
ورايي في الماركتنج الفاشل اللي بنقوم بيه في اليوم الاغبر ده 

اليوم ده بالنسبة للدول التانيه زي بالظبط يوم الفطام عند الاطفال . العائلات بيستنوه بفاغ الصبر 
اللي عايز جزمه يشتري . وحتي اللي مش عايز بيتحول لمدمني تسوق في اليوم ده 
ودا عن استحقاق لان الاقتصاد عندهم يستلزم التخلص من البضاعه القديمة واستبدالها بالجديده 
احنا عندنا الموضوع ملخبط شويه .
احنا عندنا دا اليوم اللي بيتخلصه فيه من البضاعه البايره والمقاسات الكبيرة اللي لم يحالف سعيد الحظ انه يلبسها 
فقرروا يلبسوها للشعب في اليوم ده 
انا من كام يوم خدت جوله في بعد مواقع الشوبنج وعرفت اسعار بعض السلع الي ناوي اشتريها زي باور بانك او شنطه للعيال 
مهو انا اتجوزت وخلفت وانا في فتره البعد عن المدونه 
المهم . لقيت ان الاسعار متغيرتش . اللي حصل انهم زودوا السعر وحطو علامه غلط زي اللي عالسجاير وكتبوا السعر القديم بتاعها بردو 
فحضرتك لما تشوف علامه الكروس تاخدك الجلالة والهرمونات تنط في عروقك وتروح تلبس البضاعه 
غالبا الحاجات اللي عليها تخفيضات مفيش عليها اقبال وغالبا مش هتستخدمها
ركزوا يا مجانين اليومين اللي الجايين ومحدش يستنذفكو 
التقسيط خرب بيتي ومرتبي كله رايح عليه 
في بضاعه مرميه عندي في البلكونه بتتشمس لاني اشتريتها ومستخدمتهاش 
فيه بناطيل بيعاد تفصيلها علي العيال عشان ضاقت عليا قبل ما البسها 
اخيرا . فيه موبايل في علبته مفتحتوش بفكر ابيعه . لاني اشتريته بردو في ايام النصب دي 

اهو كلمتين حبيت اقولهم عشان ابقي اقراهم في اي بلاك فرايدي علي دماغهم بعد كده 
شكرا

ليست هناك تعليقات: