السبت، 13 سبتمبر 2008

ورق الجيش .. وصابر يا عم صابر

انا كاي شاب بيحب البلد دي . شرب من شايها وغني ليها كتاب حياتي يا عين . اول ما خلصت الدراسة جريت علي طول عشان انضم للجيش المغوار الشجاع عشان ادافع عن تراب هذا الوطن الذي ترعرعت عليه زي اي قطة شيرازي واي فار سيسي .رحت عملت اجراءات التجنيد وبصمت وفيشت واتصورت ودفعت رشوه - زي كل الناس - وقابلت عم صابر وقعدت اغنيله صابر يا عم صابر . ووقفت في الشمس والمعاملة كانت زي العسل بصراحة .. بس اكتر حاجة عجبتني فعلا في الاقسام ومنطقة التجنيد ان الديموقراطية فعلا ليها معني هناك . هناك بيعاملوا كل الناس زي بعض . كله هيطلع عينه . مهو دا نوع برده من الديموقراطية . وكاسلوب رادع عشان متفكرش انك تهرب من مصر او انك تدخل تقول انا عندي شرايح ووجع في القلب .. ابدا هتدخل تدافع يعني هتدخل تدافع .. وحتي لو ملعبتش هيحطوك احتياط

خلصت الورق بتاعي بس للاسف كان فيه حاجة اسمها استماره 6 جند . طبعا انا بما اني جاي من طرف مصر ومصر بتحبني . طلع ان اللي معايا 7 جند وراسهم والف سيف اني لازم اجيب 6 جند . رحت طبعا وغيرتها بس المشكلة مش في كده . المشكلة اني كنت في اسكندريه والله واضطريت انزل عشان اعملها .. بقي ليا حق وللا لا اني ازعل من مصر .؟؟!!

بس برده عشان انا بحبها زي خالتي اللي ماتت . انا ضحيت بسعادتي وراحتي ونزلت مخصوص عشان اخلص الورقة . وخلصت الورقة

وعملت الفيش الثلاثي عن عم صابر برده . ووديته للتجنيد وادوني معاد للكشف بتاعي عشان اكشف طبي عشان ممكن يطلع عندي فيروس يعدي باقي الاخوه المجاهدين اللي هيضحوا بحياتهم في سبيل استمراريه الحياه البشرية علي ارض مصر .

واختم كلامي بالشاعر الكبير .. هريدي صاحب ديوان الشعر الزجلي " المخدرات والنساء "

طول ما انت بتحب مصر ... لازم تشوف الويل
ما هو لو كنت راجل جدع ... كنت ردمت النيل

وانتظروني في الكشف الطبي

هناك تعليقان (2):

ماشى جنب الحيط يقول...

ايوه يامان دوسة على الوجيعه عاوزك تعرف الناس مين هو عم صابر الى رفع الاتاوة لثلاث جنيهات لكل مواطن يرغب فى التفيش عشان تفيش لازم تبرز واكن قسم العمرانيه ورثه من ابوة

مخنوق كيك يقول...

ماشي جنب الحيط

باين عليك غلبان وبتقاسي يا حبيبي . بس اؤكدلك ان الديموقراطية لها انياب . مش واحد زي عم صابر هو اللي هيرجع مصر للوراء . متقلقش ان شاء الله في الفتره الخماشر للرئيس هيشيل كل الناس الوحشه اللي زيه وهتبقي مصر نضيفه ومن هيكون فيه رشاوي .. ولا حتي هيكون فيه تفييش

اما الورثة . متقلقش القسم ده بتاع الشعب كله . لا تكلك