السبت، 4 أكتوبر 2008

بس عادي !!!

ازيكوا يا حلوين معلش انا اتأخرت عليكم ... بس عادي

" بس عادي " كلمة علي لسان كل المصريين .. الحلوين .. اللي راميين هموم الدنيا تحت بير السلم وعايشين

بتكلم مع صحابي علي القهوة وندردش علي حال البلد تلاقي الناس بتقولك انا عايز اهرب بره البلد والتاني يقولك نفسي اشتري توتكتوك ومعييش فلوس .. بس عادي

اصبحت " لازمة " في نهاية كلام كل شب مصري . يحكيلك مأساته ومعاناته واماله اللي معرفش يحققها وفي الاخر بس عادي

يقولك انا عايز اطلع بره البلد بس معييش فلوس وعايز اشتغل شغلانه حلوة بس حال البلد واقف اصلا .. عايز اشتري توكتوك .. التكاتيك بقيت بالهبل علي طريق الحوامدية والمنصورة .. بس عادي

بصراحة بستغرب من حال البلد دي . كله عادي ؟؟؟؟ امال ايه اللي مش عادي ؟

ايه اللي عادي يا بشر ؟!! لازم نفوق ونعرف ان الحياه دلوقتي اصبحت مش عادي . ولازم نجتهد فيها عشان نلاقي مكان تحت الشمس
مش تحت الكبري !

تخلف مصر تكنولوجيا وتخلف التعليم .. عادي .. وللا طوابير العيش اللي واصله من اول الجيزة لحد ليبيا ... عادي
اقولكوا فعلا الحاجات اللي اصبحت عادي بينا ؟ اننا مش عارفين نميز اي حاجة عن اي حاجة

كله عايش علي الشات والدنيا تضرب تقلب عادي .. فين الوطنية .. فين الانسانيه .... فين الملوخية

السينيما اتطورت جدا يا ولاد وبقت للصغار فقط .. كله تهييس ومفيش معني .. مفيش جوهر
ماشي في الشارع الاقي العربيات ماشية وبتطلع دخان مش شايف منه الشارع .. التلوث والحريق والغازات والسموم

مهو لازم يبقي فيه حل .. انا رايي يمسكوهم كلهم ويرموهم في النيل .. ويرحمونا من الهوا الفاسد ده

احنا عايزين نعيش في دولة نضيفة بقي .. عايزين ناكل كيمو كونو وماك فلوري .. كفايه شيكو وكي اند كي

ومن الاخر عشان مطولش عليكم .. التزموا الصمت .. عليكم بالصمت

وزي ما قالها الحكماء قبلينا .. اصمت عندما تشتهي الكلام .. وانا شايف اننا بصراحة شعب رغاي اوي ولازم يسكت شويه بقي

وهسكت انا كمان وامشي عشان الحق دورة البنج بونج اللي علي اول الشارع

سلام يا حلوين



هناك تعليق واحد:

ماشيه الحياه يقول...

صحيح يامان الحياه اصبحت عباره عن جراج كبير وكله كلاكسات ده ياراجل المطلح الجديد على الشاب الخنيق الى عامل زى الابريق او الشاب الكحول الى فاكر نفسه امور يتقالى عليه كلاكس تلقى اتين بيكلموا بعض يقول واحد منه للتانى ياعم فكك منه ده شب كلاكس حاجه غريبه يامان بس حقيقى الكلاكس حاجه مهمه اليومين دول انا حتى بفكر اجيب واحد بس مش عارف اشغله ازاى اصلى معنديش عربيه بس احيانا بحتاجه وانا ماشى فى الشارع من زحمة الناس . ايه رايئك شوفلى كدا فكره اشغله من غير مجيب عربيه .